Drága
Olvasók!
Igen-igen, tudom, hogy a legtöbben az Amikor… első
részét vártátok, de ez az édes kis semmiség (a.k.a novella) kikívánkozott belőlem, amit a csodálatos
Amelia Whiteley Jhonsonnak ajánlok, de remélem, más is kedvét leli benne. Ami a
fent említett trilógiát illetti, annyit mondhatok, hogy work in progress…
Igyekszem minél előbb hozni nektek, de amíg nem megy, két könyvajánlóval,
illetve két kihívással is érkezem, amit innen is köszönök azoknak, akik rám
gondoltak! (A novellát ihlető zeneszám, mely egyébként egyik személyes kedvencem is, Runaway.)
Jöjjön tehát a novella!
With love, Tiszián
RUNAWAY
Runaway from
myself. Runaway till safe heaven.
Elfutok
magamtól. Elfutok, egészen a menedékig.
Egy éve, mikor bekerültem a Dartmoor gimnázium falai közé,
mint újdonsült elsős, Ms. Sparks, a magyar- és drámatanárnőnk egy furcsa
feladatot adott föl az osztálynak. Nem a jó értelemben furcsa, de nem is a
rossz értelemben furcsa feladat volt ez: nem volt se nem bizarr, se nem
érdekes. Szóval csak úgy, szimplán volt fura.
Vegyes érzelmi
töltettel léptem be az iskola kovácsoltvas kapuján. Az első tanítási nap. Valami visszavonhatatlanul megkezdődött.
Akkor még nem tudtam, hogy rosszra, vagy netán jóra számítsak-e. Egy pillanatra
megtorpantam, ahogy lerohantak a gondolataim, majd megálltam, és megérintettem
a sárkányszobrot, mely egy kulcsot tart a kezében, s mely a kovácsoltvas kapu
mellett őrködik. Ez a szobor az iskola jelképe, és a legenda, meg persze a
végzősök elbeszélései szerint, aki megérinti a kulcsot, annak szerencséje lesz.
Kiváló minősítésű lesz a matekdolgozata. Hibátlanul felmondja a francia leckét.
Vagy hasonló.
Az első
tanítási nap. Középiskolásként. Újdonság volt, és kedvtelve ismételgettem a
szót. Tetszett az itteni élet. Az első három óra is gyorsan elrepült, a csengő
figyelmeztetett, hogy kezdődik a negyedik. Szemforgatással nyugtáztam, hogy
valószínűleg elkések a magyar óráról. A magyar és a dráma sohasem volt
kifejezetten a kedvencem. Ám nagyon tetszettek a versek, és gyönyörűnek
találtam, hogy egy versbe azt láthatunk bele, amit mi szeretnénk. Ezzel persze
nem mindenki van így. Valakinek túl személyes egy vers. Túl érzelmes. Túl ez,
túl az. De szerintem mégis ez a szépsége. Hogy mindenki azt láthat bele, amit
akar. Viszont ez volt az összes, amit szerettem a magyar órákban. A többit
mesterkéltnek éreztem. Színészetnek.
Ms. Sparks-szal az aznapi volt az
első óránk, így nem igazán tudtam, hogy mit várhatok tőle. Öt perces késéssel
érkezett, ami nekem kifejezetten kapóra jött, mert még éppen el tudtam foglalni
a helyemet egy üres padban. Ms. Sparks hamarosan szintén beesett az órára, s a
szemére tolva a szemüvegét, bozontos hajjal írni kezdett a táblára, amivel
persze azonnal összekrétaporozta magát. Ha az ember lánya először ránéz,
valószínűleg az jut róla az eszébe, hogy hóbortos. Vagy „az öreg, macskás nő”,
aki már nem teljesen normális. És tényleg. De ő a jó értelemben volt fura.
Inkább érdekesnek mondanám. Vagy izgalmasnak. Mindenesetre kíváncsian néztem,
mit ír a táblára. Három szó állt, nagy, olvasható betűmérettel. Furcsa, futás, félelem. Három f betűs
szó. Ms. Sparks rápillantott az órájára, majd végignézett rajtunk. Azt mondta, mindenki
válasszon ki egy szót, ami illik hozzánk, és indokoljuk meg miért ezt
választottuk.
Sohasem
csináltam még ilyen, vagy ehhez hasonló feladatot. Általános iskolában a
feladatok döntő többsége verselemzés volt, talán ezért készültem ma is arra.
Szerettem viszont eltöprengeni a dolgokon, és érdekes következtetéseket levonni
belőlük.
A furcsa
szót ezelőtt nem használtam a szótáramban. Ha valami rossz értelemben volt
fura, akkor bizarrnak hívtam. Ha jó értelemben, akkor érdekesnek, vagy
izgalmasnak. Egyszerűen nem vitt rá a lélek, hogy egy köztes kategóriát is
készítsek. Mindenestre, azóta igyekszem használni, és az első dolog, amit
furának tituláltam, Ms. Sparks volt. Ám még nem akartam, és nem tudtam annyi
dolgot a furcsaságokról, hogy erről bármit is tudjak írni.
Félelem. Borzongás futott végig rajtam. Senki sem
szeret félelemben élni. Az emberek nem szeretnek félni. Persze, megnézik a
horrorfilmeket, a thrillereket és a véres krimiket, de nem a félelem miatt.
Azért nézik, mert kíváncsiak. Mert az átlagemberrel a való életben nem történik
izgalmas. Leszámítva egy-két kivételt. De a nagy többség mégis kíváncsi,
szeretné beleképzelni magát, szeret eljátszani egy „mi lett volna, ha…”
gondolattal, még ha ehhez félnie is kell.
Viszont én kifejezetten félek a félelemtől, így maradt
a futás. Vajon mit érthet ez a fura tanárnő a futás alatt? Mert persze van
gátfutás, és váltófutás. Hosszú-, vagy éppen rövidtávfutás. Van véraláfutás, és
azt is futásnak nevezzük, ha kifut a tej. Rápillantottam a tanárnőre, aki
láthatólag kedvét lelte abban, hogy egy olyan feladatot sikerült feladnia, amin
gondolkoznunk kell. Visszavezettem a tekintetemet a padra. A papír üresen
bámult rám. Már-már nevetett a nyomorom. Halottam, ahogy azt mondta, „Ha-ha.
Előlem nem tudsz elfutni olyan könnyen.” Elfutni? Én? És akkor rádöbbentem.
Erről kell írnom. A megfutamodásról. Ez olyan témának tűnt, ami Ms. Sparks
figyelmét is felkelti. Még egyszer, utoljára felnéztem rá. Megeresztettem egy
vigyort, és nekivágtam a feladatnak.
FUT-ÁS (fn.
tt.)
Futás-t, tb. ~ ok.
1) Cselekvés, sietés. Futásnak eredni, indulni.
Futásban elfáradni.
2) Midőn valaki versenyezve halad
sebesen.
Pályafutás.
3) Midőn félelemből eliramlik,
sebesen elvonul.
Futásnak vette a dolgot. Futásban keresni mentséget. Szégyen a futás, de hasznos.
(km)
Ezt írják a futásról a szótárban. De mindenben más
értelmet is kell keresni, nem igaz?
Mindenki fut
valami elől. Legyen az a sorsa, a múltja, vagy valami kevésbé összetett,
például egy közelgő matekdolgozat. Vajon miért? Könnyebb megfutamodni, mint
szembenézni a problémákkal, mondják Ők. Tényleg? Valóban? Mindenféle
következmény nélkül elfuthatunk a dolgozat elől, miközben naivan azt hisszük,
hogy a következő órán a tanár nem szúr ki minket a tömegben. Nem is
tévedhettünk volna ennél nagyobbat. Mert kiszúr. Mindig kiszúr.
Hadd
meséljek el egy történetet az elfutásról.
Az elfutásról, mely átmenetileg megkönnyíti a dolgunkat, később viszont tízszer
akkora terhet rak a nyakunkba.
Az
osztályunk előtti padon ülök, és unottan lapozgatom a franciakönyvemet.
Rühellem ezt a nyelvet, legszívesebben beledobnám egy pocsolyába ezt a
tankönyvet, aztán rá is ugrálnék még egy párszor. Éppen az franciautálat, az
elégedetlenkedés és a pesszimizmus csúcsáról szemlélem a világot, ami
meglehetősen lehangolónak tűnik, amikor lépteket hallok koppanni az iskola
napfényes folyosóján. Nem olyan napfény ez, mint a filmekben, ami a reményt
szimbolizálja, vagy az újrakezdéssel kecsegtet. Nem. Ne keressen ebben senki
sem értelmet. Sütött a nap, és ennyi.
Rettegve, de izgatottan emelem fel a fejem a kötetből
abban reménykedve, hogy Ő jön felém, aztán kapásból le is smárol, mert hirtelen
rádöbben, hogy a csúnya, barna hajú, átlagos testalkatú, félénk lányokat
szereti, azaz engem. Azonban csak néhány barátom közeledik, és le is huppannak
mellém a zöld padra, amin milliónyi karcolás rejti a különböző
dolgozatmegoldásokat, periódusosrendszer-puskákat, matek-képleteket,
szerelmesleveleket, monogramokat, lakatokat és szíveket, felettük végtelen-jelekkel,
vagy éppen felakasztott embereket, lelőtt embereket, sírban fekvő embereket,
fölöttük humoros széljegyzetekkel. Elhalálozott a matematikától. Felakasztotta
magát Ms. Sparks drámaórája alatt. A kovalens kötés értelmét keresve véletlenül
öngyilkos lett… Én éppen két monogram felett ülök, a többiek mind halálmódszereket
ábrázoló rajzokra ülnek rá. Lefutjuk a szokásos tiszteletköröket – megbeszéljük
az időjárás rendkívüli viszontagságait, megvitatjuk ezredszerre is, hogy
mekkora szemét ez a kémiatanár, és természetesen az eljövendő matekdolgozatról is
szó esik. Miután ezt mind megvitatjuk, az órájukra nézve,
kapkodva elrohannak a tantermük felé.
Aztán megint
kissé berezonál a padló, mint mindig, mikor valaki lépked rajta. Felnézek, arra
számítva, hogy még egy olyan személy közelít, aki elengedhetetlennek tartja,
hogy néhány szót ejtsen a forróságról, ami kint uralkodik. De nem. Már éppen
valami romantikus kis semmiségről kezdenék fantáziálni, például, hogy Ő
feleségül vesz, mikor a valóságban megszólal a jelzőcsengő, hogy felébressze a
diákokat, és jelezze, hogy hamarosan kezdetét veszi az első negyvenöt perces
rabszolgamunka.
Mire elér
hozzám, rám néz, és biztos megállapítja magában, hogy kissé antiszociális
vagyok, de valamiféle csoda folytán mégis úgy dönt, hogy leereszkedik a mennyek
országából, ahol csupa hozzá hasonlatos Adonisz él, és megszólítja csúf
békakirálykisasszonyt.
– Mmmh – Egy magasröptű
beszélgetés kezdete is lehet akár.
– Hmm – Azért visszahümmögök,
hátha esetleg úgy dönt, hogy ez alapján ítéli meg jövendőbelijét.
– Lesz első
óra? – A hangja! Most először hallom órán kívül!
– Nem, de
tudod, az olyan félelmetes iskolakerülők, mint én, a folyosón lógnak manapság.
Ráadásul akkor, ha lyukas óra van. Egy lyukas órát ellógni, az tehetség.
Elneveti
magát. Megnevettettem? Ráadásul életem legbénább mondatával, de az univerzum
úgy dönt, nem elég a kínzásomból.
– Hol vannak
a többiek? – céloz a barátaira. Útbaigazítom. Rosszul.
– … Vagyis
nem abban a teremben vannak – szólok utána, de szinte csak suttogni bírok.
Tíz perc
múlva visszatér, a szívem pedig gyorsabban ver.
– Nem voltak
ott…
– Tudom, és
mondtam is, csak te addigra visszadugtad a fülesed. Szörnyű, hogy kizárod a
külvilágot – imitálom a kémiatanárunkat. Megint nevet.
– Szóval? Hol
vannak a többiek? – kérdezi, miközben még mindig egy ledes égő fényerejével
világítja be mosolya az arcát. Megmutatom az irányt, és amikor hátat fordít
nekem, úgy érzem, soha nem fogom többet látni, mert most elment a többiekhez,
és soha nem tér vissza hozzám.
Öt perc
múlva reccsen a pad.
– Szereted
még a verselemzést?
– Igen –
felelem, és emberfeletti örömmel meredek rá. Nem elég, hogy visszajött,
beszélget is velem.
– Elmondod a
kedvenc versed? Tudom, hogy már kérdeztem, de akkor sem sikerült kiszednem
belőled.
– Nem.
– Biztos?
– Száz
százalékosan.
Mosolyog,
pedig valamilyen szinten elutasítom a kérdést.
Örülök, hogy
boldoggá tudtam tenni, örülök, hogy a mosoly az arcán nekem szól, csak nekem.
Örülök,
amiért értékelte a poénjaimat, és örülök, amiért nem sértődik meg.
Örülök, hogy
együtt vagyunk, és jól szórakozunk.
Örülök, hogy
ilyen fantasztikus ember.
– Belly –
böki meg ekkor a vállam. Úgy látszik, döntött. Ijedtségemben nyelek egyet.
Ránézek. Ő
is rám. Rám mosolyog. Én is rá. Hátratűri az egyik elszabadult
tincsem. Én is megérintem a haját. Átkarolja a derekam. Közelebb
hajol hozzám. Én is hozzá. Becsukja a szemét. Én is az enyémet. Aztán a számhoz
érinti az ajkait.
Élvezem. Majd’ egy percig. De élvezem. Nagyon jó így a
közelében lenni, érezni a heves szívdobogását, érezni testének minden
rezdülését. Eggyé válni vele. Vele együtt létezni. Elfelejteni mindent, és csak
a mostra koncentrálni. Csak ránk koncentrálni. Rá és rám. Rám és rá.
Aztán ellököm
magamtól. Fizikailag és lelkileg is. És
elszaladok.
Beszaladok a
vécébe, és igyekszem lenyugtatni magam. Csak megijedtem. Megijedtem a rám rontó
erős érzelmektől – a ragaszkodástól, a szenvedélytől, a bizalomtól. Megijedtem
attól, hogy ezeket ő is viszonozza.
Ülök és
sírok. Már csak könnyezem. Aztán újrakezdődik. Ülök és sírok. Siratom magam.
Aztán
felállok, és nem sajnálom többet magam. Megtörlöm az arcom az olcsó vécépapírban
és kinyitom a fülke ajtaját.
Eldöntöttem, hogy megyek, megkeresem, és elintézem, hogy létezzen ez. Mi. Együtt. Ő és én.
Én és ő.
Futni
kezdek. Ki a vécéből. Átfutok a folyosón. Meglátom, ahogy rám néz. Aggódva.
Aggódik értem. Hüppögök, miközben szaladok.
Feláll és ölelésre tárja a karjait. Ezek szerint ő is ad egy új esélyt?
Ahogy felé
futok, rádöbbenek valamire. Nem fogok
többet elfutni. És valóban. Ahogy rohanok felé, már nem elfutok tőle, hanem hozzá futok. A menedékemhez.
Beérek a karjai közel. Átölel. Nem tudja miért, de azt
hajtogatja, „sajnálom”. Azt mondom neki „én nem”. És megcsókolom. A folyosó
közepén. Miközben mindenki kiözönlik a folyosóra. És látják. Látják, hogy ez a
csodaszép, gesztenyebarna hajú lány megcsókolja a világ leghelyesebb fiúját.
És a napfény még mindig betűz az ablakon. De nem csak
úgy, szimplán. Hanem mint a filmekben. A remény és a szerelem összetéveszthetetlen
erejével.
THE END?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése