A
minap olvasgattam különböző írástechnikákról szóló külföldi oldalakat, és
annyira megtetszett ez a téma, hogy úgy gondoltam megosztom Veletek a saját
tapasztalataimat ezt illetően.
Szép
napot, Tiszián
***
Az írás művészete
A
legtöbb író, bloggerina, akit
ismerek túlterhelt, és keményen megküzd azért, hogy bármit is le tudjon
tenni az asztalra az írás terén. Elég kutatómunkát végeztem? Írjak előbb egy
vázlatot, vagy írjam ki magamból az egészet egyszerre? Blogoljak, vagy azonnal
keressek egy kiadót a jövendőbeli könyvemhez? Mit gondolnak vajon mások az
írásaimról? Lesz egyáltalán, akit érdekel?
Végeláthatatlan
a kérdések sora, de vajon létezik bármelyikre is jó válasz?
Nemrégen
olvastam egy technikáról, ami segíthet kezelni a ránk váró feladatokat, és
felszabadíthat a folyamatos tervezéstől és szervezéstől, hogy találjunk egy kis
szabadidőt az írásra. Ahelyett, hogy vadászunk arra a kevéske időre, ami
naponta megadathat írásra, megtanulhatunk „csoportosítva”
írni.
Ezt
a „halomban dolgozás” technikát személy szerint én már régóta használom, csak
nem tudtam, hogy ez a speciális neve. Az iskolában ugyanis megtervezhettem egy
napomat pontosan, de a tanárok különböző mennyiségű és nehézségű házi
feladatokat adtak, az osztálytársaim különféle délutáni programokat szerveztek,
és néha kellett egy kis szabadidő is, így fel kellett állítanom a fontossági sorrendemet.
A lényeg tehát egyszerű: fel kell ismerni a legfontosabb feladatokat,
megfelelően elosztani őket az időpontjukig,
majd rászánni annyi időt, amennyit hasznosnak érzünk.
A lényeg: a lényeg!
Íróként
fontos tudni, mit akarsz a legjobban.
Ha az első könyveden dolgozol, a legfontosabb, hogy befejezd a legelső
vázlatát. Ha egy blogot építesz fel, és szeretnél visszajáró olvasókat, a
rendszeres ütemezésnek kell elsőbbséget élveznie.
Azért kell tudnunk,
mit szeretnénk a legjobban, mert amíg nem tudjuk, mindent egyaránt fontosnak
tartunk, és mindennek figyelmet akarunk szentelni, ám nem kell.
Hasznos
kiválasztani egy, vagy két dolgot, amit szeretnénk elérni például ebben a
hónapban az írással, majd rá kell szánnunk pár percet, hogy megértsük, miért
kiemelten fontos ez számunkra. Ez a lépés főként azért fontos, mert ez fogja
adni a motivációt, amit mindig észben kell tartanunk majd, főként akkor, amikor
az agyunk épp más feladatokat akar majd előtérbe helyezni.
Megvalósítható
Blogot
akarunk létrehozni? Állítsunk fel egy heti, vagy havi posztmennyiséget amit
megpróbálunk betartani! Könyvet tervezünk? Tűzzük ki célként először az 50
oldalt!
Később lehet, hogy arra gondolunk: „De ezt mind meg akarom csinálni most, amíg van hozzá időm és kedvem! Ahogy más blogokat olvasok, eszembe jut, hogy nekem is írnom kéne, be kéne fejeznem a könyvemet, új bejegyzéseket kellene megálmodnom.”
A
legerőteljesebb, ugyanakkor legjószívűbb tanítónénis hangomon állíthatom, hogy
nem, nem kell minden dolgot ma
megcsinálnunk. Sőt, megpróbálni egy nap alatt megcsinálni mindent, és
egybesűríteni az összes feladatunkat csupán tönkreteszi a kedvünket, és megöli
a motivációnkat. Idővel az összes feladatot képesek lehetünk befejezni, de
hacsak nem teljesállású írók vagyunk, - legalább egy asszisztenssel -, akkor
nehezen lehetünk képesek mindent elvégezni mindössze egy nap alatt.
Tehát
ne próbáljuk meg elérni az összes írói célunkat most azonnal. Válasszuk ki a
legfontosabbat, lehetőleg olyat, amit meg is tudunk valósítani!
A csoportosítás varázsa
Diákként
sajnos én magam is megtapasztalom a saját bőrömön a figyelmem és összpontosításom
hiányát. Miközben mondjuk házi feladatot írok, megnézem a közösségi médiákat,
kinyitok egy másik füzetet, „szünetet tartok” címszóval eszek, eszembe jut egy
ötlet, azt leírom, majd visszatérek az eredeti tevékenységemhez… Aztán persze
csodálkozom, hogy nincs elég lendületem a tanulás további részéhez.
Amikor
viszont csoportosító technikával dolgozom, egyszerre egy dologra fókuszálok, felállítok egy megadott időt a munka elvégzésére, meghatározott mennyiségű szünetet adok magamnak, majd vagy
visszatérek a tevékenységemhez, vagy egy másikkal folytatom.
A
könnyebb megértésért, tegyük fel, hogy blog posztot kell írnunk, ÉS e-mailekre
kell válaszolnunk. Beállítjuk a telefonunk időzítőjét egy órára, ami alatt
csakis a blogra készülő cikken dolgozhatunk. Ha esetleg befejezzük a kitűzött
posztot az idő vége előtt, nekikezdhetünk egy másik blogposztnak, míg le nem
jár az idő. Ezek után adunk magunknak pár perc jól megérdemelt szünetet, újra
elindítjuk az időzítést, ezúttal mondjuk 20 percet állítunk be, és megválaszoljuk
az összes, erre váró levelet.
Ezek
alatt az időtartamok alatt nem figyelünk a közösségi média hívó szavára, vagy
bármire, ami azzal fenyeget, hogy megzavarja a figyelmünket. Csakis az írásra
koncentráljunk.
Steve
Jobs hasonló módszerrel dolgozott életében, és így írta le gondolatait a
témáról.
„Az emberek azt hiszik, koncentrálni azt jelenti, hogy igent mondunk arra a dologra, amire figyelnünk kell. De nem csak ezt jelenti. Koncentrálni annyit tesz, hogy nemet mondjunk a többi jó lehetőségünkre, amit csinálhatnánk ahelyett, amit éppen csinálunk.”
Csak egyszerűen
Hagyjuk
abba azt, hogy túlgondoljuk és megnehezítjük saját magunk számára a feladatokat!
Idővel
mindannyian rájöhetünk majd, hogy a csoportosítás felszabadítja az agyunkat,
attól, hogy tíz különböző dologgal foglalkozzunk egyszerre (a multitasking
ráadásul elveszi a kedvünket és az időnket is).
Az
írásra természetesen máshogy is szakíthatunk időt, de én ezt a módszert
használom a leggyakrabban mostanában.
Remélem,
hogy a tanácsaimmal sikerült segítenem, és nem untattam senkit. :) A
megfigyeléseket, véleményeket és tapasztalatokat kíváncsian várom. :)
Szia! :)
VálaszTörlésNem töltődik be nekem a chated, így bocsi, hogy itt válaszolok. Persze, benne vagyok a cserében.
Link: https://rowena-apropo.blogspot.hu/
Nálam már kint vagy <3
Puszi: Rowena
Szia Rowena!
TörlésJuj, nem tudom miért lehet, de mindenesetre nagyon szépen köszönöm, hogy rám szántad az idődet és írtál ezzel kapcsolatban megjegyzést!
Én is kiteszlek & még egyszer köszönöm Neked!
Ölel, Tiszián